Vineri, 17 martie   2017, la Centrul de Informare pentru Cetățeni din incinta Primăriei  oraşului Ungheni, în cadrul Proiectului „Școala Mea”, a avut loc o  masă rotundă de informare și planificare la care au fost invitați să participe reprezentanți ai 16 școli beneficiare în anii 2014-2017 din localitățile raioanelor Ungheni, Călărași și Nisporeni, ai direcțiilor educație  și autorităților publice locale. Proiectul „Școala mea” este implementat de Centrul Analitic Independent „ Expert-Grup”, cu suportul financiar oferit de Parteneriatul Global pentru Responsabilizare Socială al Băncii Mondiale și suportul informațional al Ministerului Educației al Republicii Moldova. Centrul Regional de Dezvoltare Durabilă este partener regional în Proiectul „Școala Mea”.

În prima parte a  evenimentului, participanții s-au documentat asupra misiunii Proiectului „Școala mea” care este să încurajeze cetățenii să se informeze despre bugetul și  performanța școlii lor și să se implice în crearea unor școli  mai eficiente, mai transparente și mai bune precum și s-au informat despre componentele cheie ale acestui proiect. Gimnaziile din satele Florițoaia Nouă, Costuleni, Măcărești din raionul   Ungheni și Liceul Teoretic „Prometeu” din satul Grozești, raionul Nisporeni/ 4 școli nou selectate în anul 2017/  au aflat despre rezultatele înregistrate de școlile beneficiare ale Proiectului „Școala Mea” în anii 2014 – 2016 din raioanele Ungheni și Călărași.

Reprezentanții școlilor din orașul Ungheni, Liceele Teoretice „M. Eminescu” (Roza ILICA, director adjunct),                            „I. Creangă” (Tatiana PASCARU, director educativ), „Gh. Asachi” (Maria BURUIANĂ, director educativ),                                „V. Alecsandri” (Cristina CANIȘCEV, profesoară de limba și literatura română), „A. Pușkin” (Ana Climișina, psiholog) și școlilor din satele raionului Ungheni, Liceele Teoretice Sculeni (Iulia CIUVAGA, director) și „A. Mateevici” din Pârlița (Anisia GULICA, director adjunct), au adus un șir de exemple care demonstrează că  instumentele de responsabilizare socială aplicate în școlile lor au contribuit atât la identificarea problemelor majore, cât și la  schimbarea  atitudinii actorilor comunitari față de unitățile școlare. Ca urmare, muți părinți și elevi au devenit membri activi și membri supleanți ai Consiliilor de Administrație, au mobilizat comunitatea și au stabilit diverse parteneriate,   s-au implicat și au participat la implementarea proiectelor propuse ca soluții la diverse problemele identificate. În unele dintre școli au fost dotate cabinetele de chimie, informatică și educație tehnologică; în altele s-au făcut dotări cu televizoare, proiectoare, mobilier; s-au efectuat reparații capitale și curente ale unor cantine, săli de clasă și sport. Majoritatea părinților și elevilor participă la audierile publice ale bugetelor școlilor care se desfășoară anual, unde se prezintă execuția bugetelor elaborate participativ în anul precedent și se planifică bugetele pe anul următor, ținându-se cont de propunerile făcute de părinți, elevi și cadrele didactice cu referire la soluționarea problemelor majore în școli. Din perspectiva tânărului manager școlar, Angela CHILINCIUC, directoarea Gimnaziului „A. Chivriga” din satul  Valea Mare, raionul Ungheni, a remarcat  importanța  audierii publice a bugetului școlii  care  le-a ajutat mult  să planifice bugetul pentru anul 2017, când au reușit să prioritizeze și să includă cele mai necesare cheltuieli pentru renovarea spațiilor deteriorate și dotarea câtorva materii de studii.

În cadrul acestui eveniment în mod festiv a fost lansată Rețeaua „Școala Mea” Ungheni – Călărași – Nisporeni , misiunea căreia este crearea unui mediu favorabil pentru informare reciprocă, comunicare și schimb de experiență între școlile beneficiare ale Proiectului „Școala Mea” în anii 2014-2017 din localitățile raioanelor Ungheni, Călărași și Nisporeni. Membrii Rețelei sunt 16 școli beneficiare ale proiectului „Școala Mea”, 16 Consilii de Administrație și 16 Asociații ale Părinților din aceste școli. Rețeaua este deschisă și pentru membri asociați. Membrii asociați ai Rețelei  pot  deveni Gimnazii, Licee, Consilii de Administrație și Asociații de Părinți  din gimnaziile/liceele localităților raioanelor Ungheni, Călărași și Nisporeni care manifestă interes și doresc să aplice instrumentele de responsabilizare socială pentru o educație de mai bună calitate în comunitățile lor.

În partea a doua a mesei rotunde, reprezentanții noilor școli beneficiare selectate au luat cunoștință de activitățile majore ale Proiectului „Școala Mea”  în anul 2017 și responsabilitățile ce le revin. Au fost agreate datele când vor fi completate chestionarele și vor avea loc instruirile membrilor  Consiliilor de Administrație, s-au stabilit perioadele în care elevii, părinții și cadrele didactice vor completa Fișele de Implicare, când vor fi prezentate datele pentru analiza independentă a bugetelor școlilor și  când va demara procesul de pregătire a audierilor publice ale bugetelor.

Alături de directorii școlilor beneficiare selectate în anul 2017 din raioanele Ungheni și Nisporeni: Adrian BAMBULEAC (Gimnaziul din satul Florițoaia Nouă),  Silvia CORNELEAC (Gimnaziul din satul Costuleni), Maria ANTONIUC (Gimnaziul „Elada” din satul Măcărești), Liliana MOCANU (Liceul Teoretic „Prometeu” din satul Grozești), contabili, profesori/membri  ai Consiliilor de Administrație, au participat  Silvia CRÂȘMARU, primarul satului Grozești din raionul Nisporeni și Galina GRIȚCO, reprezentant al Direcției Educație Ungheni, care au vorbit despre importanța Proiectului „Școala Mea” în responsabilizarea socială a actorilor comunitari prin dezvoltarea spiritului participativ și implicarea lor la soluționarea problemelor  cu care se confruntă școlile.

Prin acest eveniment s-a dat startul implementării Proiectului „Școala Mea” în anul 2017 în raioanele Ungheni și Nisporeni.

O galerie foto de la  acest eveniment o gasiți mai jos.

Persoana de contact:

Svetlana CIOBANU, Director executiv CRDD/Partener regional proiect

Telefon: ( 236) 23668; 25309; e-mail: crdd_ungheni@yahoo.com